Another day has gone, I'm still all alone
How could this be? You're not here with me
You never said good-bye, someone tell me why
Did you have to go, and leave my world so cold?

Oh BUKU.....


if u want to know a man, see at his shoe-,.-~*'¨¯¨'


--------------------

~z/1~

Assalamualaikum w.b.T

Well it is little bit weird now. Because I’m not a person who like to share some experiences with people but I like to dig and take it from people. ( the unfair way is my style..haha )…

Last Wednesday my group had been given a chance to join the operation one more time. Actually this is 3rd time I see the operation. 2 times in Egypt and once in USM, Malaysia.
For my views, of course Malaysia got better technology, hehe…Anyway, this time I would to share with my reader a laparoscopic splenectomy.

At 8 o’clock, we all arrive ( not all actually, just people who tend to be a early comerssss ). Then, one of the doctor who is responsible for the operation give some ideas about the surgery and some discussion about spleen and blood. As all we know spleen is the organ which is responsible for destruction of old RBC. For our knowledge, RBC life-span is 120days which is equal to 4months.What about range RBC count??

• Women: 4.2 to 5.4 million/uL
• Men: 4.7 to 6.1 million/uL
• Children: 4.6 to 4.8 million/uL

How does spleen can be enlarged???...Actually there are some numbers of infections and diseases can contribute to an enlarge spleen including viral infections such as mononucleosis, bacterial infections such as syphilis or endocarditis, maybe caused by parasitic infection such as malaria, cirrhosis and other diseases affecting the liver. Splenomegaly also can be caused by various type of hemolytic anaemia, blood cancer such as leukaemia and Hodgkin disease and so on..


Spleen that have been pulled out by the doctor. hehe..( Pulled out! )



The patient who was undergoes operation, most of all knew him. Why? Because 2 days before the surgery, some of us take some personal data and bla bla…..But when we all asked about complaint ( syakwah eyh? In Arabic language )… the patient smile and told us ‘ittihor’…at first we all are astonished…( becoz we dont understand and some pretend to be understood ..haha )…then the patient once more time said ‘ittihor’ with his hand on upper left quadrant which is spleen I thought….then we do some examination which is consist of general and local examination. In between local and general we should examine vital sign also. By palpation we could feel some swelling on his abdomen.
Then, bla bla bla..

About the surgery, after the patient was unconscious ( anaesthetized )…the doctors begin their work…then finished at 11 o’clock. That is mean …I missed my lecture again ( because the surgery is so interesting…time passed w/o we noticed )….*sigh*..

p/s: I don’t care my grammar..haha sorry for being so broken grammar.( since it is my territory ). :)


--------------------







-mzmm-

Assalamualaikum...entry ni xde kaitan sape2...just one of my delusion effect of slightly increase temperature.. :)..happy clinical years~...

Kdg2 aku terpikir jugak, hidup ni mcm seorang askar. Someone need to sacrifice something utk kesejahteraan org lain..
Kdg2 aku terpkir jugak, kenapa kite nk ‘grouping’ dalam melakukan sesuatu…kerana dgn ‘grouping’ kite akan kuat

Protected Material,Get the password


p/s:....pusing2 tennet lepas tensen ..jmpe lagu yg di'request'kan nih...mane2 yg tersangkut kat siri drama nur ape menda tah..nur kasih mungkin...ni lah lagu dia...aish...

Download: yasin- nur


Untuk membaca post ini,sila dapatkan kata laluan drpd penulis...


Tekang disini utk masukkan password ..Sekian

3

Image Hosting
> 1001 makna <

Download: Ahmad Dhani feat The Swinger
Download: Frank Sinatra - My way.mp3
Download: Melayu_-_Amuk_-_Fikirkan_Boleh.mp3
Download: UNGU - Dengan NafasMu.mp3

--------------------------------
- wEeKend @ 4:06a.m~

A: Assalamualaikum, izzayyak?

B:Alaikummussalam, Kuwaiyyis alhamdulilah.

A: Kullu tamam..Alhamdulillah..Mumkin akallim ma3k wa afhasik?

B: Insyallah.

A: ismi, bla3.......... Ismakeyh baah?

B: Fauzi Ali

A: Fauzi Ali bas?

B: Fauzi Ali Said

A: Syakwah eyh?

B: Ittihoor....

:D....

Ehem.. just for the record.:

even though patient in shock is very thirsty, do not give liquid by mouth. There are 2 reasons:
1). A patient in shock may be nauseated and eating or drinking will cause vomiting.
2). Patient in shock may need emergency surgery. Patient should not have anything in their stomach before the surgery.

Only great minds can read this
This is weird, but interesting!

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too

Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Ui nervtisy, it dseno’t mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcusea e the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs forwrad it

FORWARD ONLY IF YOU CAN READ IT

Salam,

Nobody perfect....even mr perfect :D..

Memang lumrah manusia, semua manusia dilahirkan di muka bumi ini hendak melakukan sesuatu dgn 'perfect'. Bukan sahaja hendak melakukan, malah mahukan sesuatu yg perfect dan cukup sempurna mi'ah mi'ah gitu....Tapi apapun, bersyukurlah dengan apa yang ada.Bersyukur xsemestinye kita tidak berusaha mendapatkn sesuatu yg lebeh baik.

Kdg2, kita terlalu mengharapkan sesuatu yg cukup perfect sehinggakan kita sendiri anggap diri kita sudah cukup perfect...

Progression Not Perfection... :)

DooMSday 2012?

Hurm...ni sume mainan mamat saleh..Just thoery..Well,we as a muslim....as all we know..hari kiamat xsiapa yg tau..hanya Allah sahaja yg tau. Ape pn bekerjalah seperti kau akan hidup selamanya dan beramal seperti kau akan mati esok hari...

~ASYEK PENDING SAJA~....*sigh*

http://www.youtube.com/watch?v=eZxBYItj2sM

17:16. Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang Yang melampau Dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.

17:58. Dan tiada sesebuah negeri pun melainkan Kami akan membinasakannya sebelum hari kiamat, atau Kami menyeksa penduduknya Dengan azab seksa Yang berat; Yang demikian itu adalah tertulis di Dalam Kitab (Lauh Mahfuz).


08:52. (Keadaan orang-orang kafir itu) samalah seperti keadaan Firaun dan kaumnya serta orang-orang Yang terdahulu dari mereka. mereka kufur ingkar akan ayat-ayat Allah, lalu Allah menyeksa mereka Dengan sebab dosa-dosa mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha berat seksaNya.


G/bumi di Padang terjadi pd pukul !7:16 &17:58.jambi pd 08:52 hari berikutnya.cuba perhatikan terjemahan Quran ayat surah 17:16,17:58 & 8:52.subhanallah (info from website)



P/s:. Install Al-quran Translate dlm microsoft word........

[ utk elakkan kekeliruan,sile check dlm Alquran Terjemah ]

http://www.4shared.com/file/137558222/a936cd2/SetupQuranInWordMalay.html


Saudara baru reda sambut Aidilfitri tanpa keluarga


DARI kiri, Muhammad Munir Abdullah, Siti Maisarah dan Muhamad Ilman

Kasih kepada ibu bapa tak pernah padam biarpun berlainan agama

SAMBUTAN Aidilfitri lebih menggembirakan jika dirai bersama keluarga tersayang terutama ibu dan bapa. Namun, tidak semua bertuah kerana ada saudara kita terpaksa melupakan hasrat mencium tangan bermaafan dengan kedua-dua orang tua.

Contohnya, saudara baru Muhammad Munir Abdullah, 25, dan Muhammad Ilman Hakimi Chua Abdullah, 23, yang buat kali pertama menyambut Aidilfitri terpaksa melupakan kemeriahan meraikannya bersama ibu bapa masing-masing.

Bagaimanapun, reda dengan dugaan perlu ditempuhi mereka yang dianugerah Allah nikmat paling besar iaitu iman, Muhammad Munir dan Muhammad Imlan tetap menanti Syawal penuh syukur.


Tambahan, masing-masing berjaya mengharungi cabaran Ramadan penuh keinsafan dengan sokongan saudara baru lain berbekalkan pengalaman pernah dilalui sebelum ini.


Bagi Muhammad Munir, saat paling membahagiakan ialah jika meraikan Aidilfitri bersama ibu bapa, namun akur dengan hakikat perasaan marah yang belum reda, beliau hanya mampu mendoakan yang terbaik.

"Bagaimanapun, saya meraikan Syawal di Kuala Lumpur bersama ibu angkat," katanya pada Majlis Berbuka Perdana Hidayah Centre di Kompleks Perbadanan Putrajaya.

Anak tunggal yang enam bulan memeluk Islam berkata, tentangan dihadapi cukup hebat namun hatinya yakin bantuan Allah datang kepada mereka yang ikhlas serta sabar menghadapi ujian. Hatinya yang amat membenci Islam apabila melihat kehidupan remaja yang tidak mengamalkan ajarannya kini mula mencintai agama itu dan sentiasa dahagakan ilmu mengenainya untuk menjadi Muslim sejati.

"Saya belajar banyak perkara termasuk puasa. Syukur kerana tidak berhadapan banyak masalah. Walaupun sakit, saya teruskan puasa kerana tidak tahu apakah akan berjumpa puasa akan datang," katanya.

Sementara itu, Muhammad Ilman yang memeluk Islam awal tahun ini berharap ibu bapanya yang hanya dimaklumkan sebulan lalu dapat menerima keputusannya walaupun masih dalam keadaan terkejut.

Katanya, beliau tidak dapat merahsiakan lebih lama perkara itu daripada mereka kerana surat-menyurat yang menggunakan alamat keluarga menimbulkan persoalan kepada kedua-duanya nanti.

"Saya rasa lebih baik beritahu sebelum mereka mengetahuinya daripada sumber lain. Pada mulanya mereka terkejut tetapi saya yakin hati mereka akan lembut. Lagipun, kini saya lebih kerap menghubungi mereka berbanding dulu.

"Inilah nilai baik Islam yang tidak pernah menghalang umatnya menjalin hubungan baik walaupun dengan keluarga bukan Islam. Saya harap nilai ini mengubah pandangan ibu bapa terhadap Islam," katanya.

Menceritakan pengalaman berpuasa, beliau berkata, ia bukan perkara baru kerana sudah melatih diri melaksanakan ibadat itu sejak tiga tahun lalu ketika belajar di asrama dan bergaul dengan rakan Melayu.

Muhammad Ilman berkata, perasaan cinta terhadap Islam lahir apabila sering mendengar teman sebilik di Sekolah Sains Machang, Kelantan, membaca al-Quran dan timbul minat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai wahyu Allah itu.

"Saya tanya kawan apa yang dia baca, jawabnya al-Quran. Apabila saya nak pegang, dia tak bagi kononnya nanti rumah saya terbakar. Memang kelakar dan saya tahu ada sebab lain dia tak bagi pegang al-Quran, tetapi dia tetap membacanya untuk saya dengar," katanya.

Beliau turut belajar cara bersolat dan selalu menawarkan diri menjadi model sembahyang dalam kelas pengajian agama kerana ketika itu pendidikan moral belum diperkenalkan.

Beliau yang baru menamatkan pengajian di Universiti Kebangsaan Malaysia dalam bidang kejuruteraan pembuatan turut mendapat sokongan pensyarah yang membawanya mengucap dua kalimah syahadat di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).

Bagi ibu kepada lima anak, Siti Maisarah Sandra Latha Abdullah, 34, kemeriahan Aidilfitri lebih tertumpu kepada persiapan untuk anak yang dilakukan secara bersederhana seperti tahun sebelum ini.

Beliau yang mengikut suaminya memeluk Islam pada Oktober 2004 berkata, sambutan Aidilfitri begitu bermakna kerana ibunya yang menentang hasrat beliau mengahwini suaminya 14 tahun lalu sudah menerima mereka.

"Anak mana yang tidak gembira apabila ibu yang selama ini marah sudah memaafkan kami. Saya bersyukur walaupun ibu bukan Islam, hubungan kami masih baik," katanya.


Source: http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Agama/20090926010441/Article/index_html

Category List

Labels

Powered by Blogger.

Labels

Popular posts

Popular posts

DipEnyet Kali ke:

Web Counter

Flag Counter

free counters

Followers

Social Stuff

Best view with

logo background

Blog Archive

Search this blog

Utusan Online - Muka Hadapan

Malaysiakini

Medscape Medical Students Headlines

Health Tip of The Day

Daily Quote