Assalamualaikum wbt,

First of all i would to wish/pray to all my readers out there for your health, for you Iman and Islam. May Allah protect all of it.

Urm, i dont write to much in my blog nowadays because i got nothing important or beneficial to be shared plus your life would be special when you keep it in the right way,secure it and not exposed everything to everyone.

Today not so much i want to write it here. ( of course i like to use broken english, it makes me feel heightened..hehe ) ...Sometimes you got a lot of ideas that you want to do something, want to change something. Trust me, change and improve nonliving thing is simple and easy than change living breathing thing... you imagine a lot, you try to think in positive way but at the end not 100% your dreams come true. Of COurse!....but it is bad when it is not even 50% close to your dream. Hurm, of course u will feel down when you are pursuing the quantity and real-time result....( if you are pursuing quality, insyaAllah you will not feel down ).......what do we call "pahala is eternity" =p

Enaf for babbling time..got to go...salam wbt. Peace!.

p.s: 3rd class facilities, 3rd class minded, 3rd class attitude with 1-2nd class imagination... = )



Assalamualaikum wbt,

Bicara pasal hidup ni agak komplikated. esp. when you r getting older n older..makin bertambah umo makin byk cabaran dan dugaan.

Life is full of surprise, full of unexpected event..sometimes u feel anger,sad,depress,anxiety,hate,love,like,regret....

But,whateva it is, we r only as HIS servant, we don't have power..we are so weak.

Well, don't waste your life with hatred or enemies since your life is getting shorter and shorter...make ur life full with happiness, and fulfill your duty as HIS servant as much as you can not as much as u want.

بسم الله الرحمن الرحيم

When the Occurrence occurs, (1) There is, at its occurrence, no denial. (2) It will bring down [some] and raise up [others]. (3) When the earth is shaken with convulsion (4) And the mountains are broken down, crumbling (5) And become dust dispersing.

[ 56:1-6 ]

Hadis Anas bin Malik r.a katanya:
Rasulullah s.a.w telah bersabda: Jarak masa aku diutuskan dengan berlakunya Hari Kiamat adalah seperti dua jari ini (iaitu jari telunjuk dan jari tengah). ( Sahih Muslim )

Assalamualaikum wbt,
Video dibawah ni hanyalah sekadar hiasan dan imaginasi manusia.Hari pengakhiran hanya Allah sahaja yang tau bagaimana keadaan sebenarnya.



Segala puji bagi Allah swt yang mentadbir sekalian alam, selawat dan salam ke atas junjungan besar baginda saw.

Apabila kita membicarakan soal mengenai hari kiamat, pasti ramai daripada kalangan kita berasa takut dan tidak sedap hati. Ada juga yang tidak mahu ambil tahu tentangnya, ada juga yang yakin bahawa kiamat itu jauh dan jauh lagi daripadanya, dan banyak lagi persepsi yang ada di dalam benak sanubari kita kalau hendak dihuraikan.
Namun, kita sebagai orang islam yang beriman perlu akur bahawa setiap apa yang dijadikan oleh Allah swt pasti akan hilang dan binasa, iaitu membawa maksud kepada fana' (tidak ada langsung kesan daripada kemusnahannya), mungkin boleh kita andaikan apabila seorang itu mati, jasadnya masih ada, tetapi kalau kita katakan bahawa ianya fana', maka ia akan hilang terus tanpa meninggalkan kesan.

Telah berkata Prof. Hamka dalam tafsirnya bahawa, dalam lipatan sejarah telah membuktikan bahawa bumi ini akan hancur akhirnya. Begitu juga dengan bukti-bukti kajian sains mengenai hakikat kehancurannya. Contohnya jika kita lihat kebanyakan kemusnahan yang berlaku pada hari ini seperti sunami, gempa bumi, gunung berapi, banjir besar, ribut taufan, lapisan ozon yang makin menipis menyebabkan kenaikan suhu yang melampau, kesan rumah hijau, kenaikan paras air laut disebabkan ais di kutub utara mencair, kebakaran hutan, musnahnya habitat kehidupan, banjir, dan bermacam-macam lagi kerosakan yang berlaku di muka bumi, ia adalah bukti tanda-tanda berlakunya kemusnahan alam dan kehidupan seisinya.

Kita juga perlu akui bahawa kita adalah umat akhir zaman yang mana nabi telah menegaskan, waktu antara zaman baginda dan waktu kiamat adalah seperti dua jari (masa itu nabi saw menunjukkan jari telunjuk dan jari hantu), dengan maksud begitu dekat waktunya dan waktu berlakunya hari kiamat. Oleh itu, saya ingin menghuraikan kepada pembaca semua pada kali ini dengan tajuk 'Mengapa kita perlu tahu dan beriman mengenai hari kiamat mengikut Al-quran dan As-sunah'. Sebab-sebabnya adalah seperti berikut:

1. Menguatkan iman dan kepercayaan terhadap perkara ghaib. Kita sudah mengetahui bahawa perkara ghaib adalah salah satu daripada rukun iman yang enam, jika kita tidak percaya dan beriman terhadapnya, maka batal keislaman kita.

Firman Allah swt: Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib dan mengerjakan sembahyang. Al-baqaroh ayat 3.

Daripada Abu Hurairah r.a. Baginda saw berdabda: Aku disuruh untuk memerangi manusia sehingga mereka mengucapkan bahawa tiada tuhan selain Allah swt, beriman dengan apa yang telah sampai kepadaku, jika mereka melakukan demikian, maka aku memelihara darah mereka dan harta mereka melainkan dengan haknya (iaitu mengucap dan beriman), dan Allah akan menghitung urusan mereka. (Bukhari dan Muslim)

Beriman dengan perkara ghaib iaitu beriman dengan setiap apa yang dikhabarkan oleh Allah swt dan rasulnya, maka ketahuilah bahawa kita wajib untuk membenarkan kebenarannya walaupun kita tidak melihat perkara ghaib tersebut. Daripada syarat-syarat berlakunya hari kiamat ialah seperti keluarnya Dajjal, turunnya nabi Isa alaihissalam, keluarnya Yakjuj dan Makjuj, keluarnya binatang yang boleh bercakap yang benama (Dabbah), terbitnya matahari daripada sebelah barat dan beberapa lagi perkara yang akan berlaku.

2. Apabila kita mengetahui mengenai tanda-tanda hari kiamat, diri kita akan termotivasi untuk lebih taat kepada Allah swt dan lebih membuat persediaan untuk menghadapinya, seperti menyedarkan orang yang tengah lalai, menggalakkan mereka bertaubat, dan tidak terlalu berharap terhadap dunia yang menipu daya. Hal ini juga telah ditegaskan oleh baginda saw bagi sesiapa yang mempunyai ilmu mengenai hari kiamat, tetapi mereka masih lagi berkelakuan jahat dan leka.

Baginda saw bersabda: celakalah bagi kaum arab (dan bukan arab) yang berkelakuan jahat sedangkan kiamat semakin hampir, pada hari dilepaskan benteng yakjuj dan makjuj. (Bukhari dan Muslim)

3. Menerangkan juga kepada kita mengenai hukum-hukum syariah dan masalah-masalah fekah. Seperti yang kita sedia maklum bahawa apabila dajjal keluar ke bumi, masa sehari akan jadi setahun, kemudian sehari sama seperti sebulan. Maka sahabat bertanya kepada baginda saw, bagaimana kita bersolat pada masa yang panjang itu, di sini kita perlu sedar bahawa mendalamnya cinta sahabat terhadap suruhan agama, bagaimana dengan diri kita pada hari ini? Cukuplah hanya dengan kesejukan yang teramat sangat, kita sudah mula malas untuk bersembahyang, hanya demam sedikit, sudah malas untuk pergi ke majlis ilmu, hanya panas yang sedikit, rasa malas untuk memakai pakaian Muslimah yang lengkap dan bermacam-macam lagi ragam.


Maka nabi saw menjawab pertanyaan sahabat tadi dengan bersabda: bagi setiap waktu solat ada kadarnya. Dengan maksud bahawa, kita akan solat pada waktu itu dengan kadar masa yang sudah sedia ada seperti sekarang, contohnya beza di antara isyak' dan maghrib hanya sejam setengah atau kurang sedikit, maka kita hitung sahaja kadar masa tersebut. Kita akan mendapati bahawa kita solat seperti orang yang bersolat di negara yang siang dan malamnya selama sebulan seperti di belah kutub utara dan kutub selatan.

4. Membenarkan kenabian nabi saw sebagai nabi akhir zaman, pengetahuan nabi mengenai tanda-tanda hari kiamat. Di sini membuktikan bahawa nabi saw didatangkan oleh Allah swt untuk menyampaikan risalahnya kepada seluruh manusia bahawa perkara ghaib seperti hari kiamat pasti akan berlaku.

Firman Allah swt: Tuhanlah sahaja yang mengetahui segala yang ghaib, maka ia tidak memberitahu perkara ghaib yang diketahuinya itu kepada sesiapa pun, melainkan kepada mana-mana rasul yang diredhanya (untuk mengetahui sebahagian dari perkara ghaib yang berkaitan dengan tugasnya. Al-jin ayat 26 dan 27.

5. Selain itu, hikmah mengetahui tentang hari kiamat memberi banyak kelebihan kepada orang yang mempunyai ilmu tentangnya. Contohnya, pada akhir zaman, akan terbitnya beberapa nabi palsu selepas baginda saw dan akhirnya dajjal akan keluar, dalam jangka masa lahirnya seorang demi seorang nabi palsu, cuba kita hitung berapa banyak dari kalangan orang islam yang sudah terpedaya dengan helah mereka, cukuplah saya katakan bahawa ianya sangat-sangat merbahaya. Bagi orang munafiq dan fasiq, kemungkinan besar mereka tidak akan menyedari bahawa yang keluar itu adalah dajjal, disebabkan dajjal itu akan berlakon seperti nabi yang mempunyai beberapa kelebihan. Ramai yang akan terpedaya dengan ajakan dan kebaikannya. Oleh itu, mengetahui ilmu mengenai ciri-ciri dan rupa bentuk dajjal adalah sangat penting bagi kita selaku orang beriman untuk mempelajarinya dengan lebih mendalam serta berwaspada dengan kemunculannya.

6. Persiapan diri untuk lebih bersedia sebarang kemungkinan yang berlaku, kebanyakan daripada kita sering terleka dalam membuat sesuatu persediaan, sungguh perkara yang mudah kita sering terlepas, ini kan pula perkara yang melibatkan keselamatan iman dan islam. Awas! Sekali lagi saya ingin tegaskan bahawa, jika iman kita gugur pada waktu tersebut dan kita tidak sempat untuk bertaubat ketika matahari terbit dari sebelah barat, maka dunia dan segala isinya tidak akan bernilai lagi pada diri kita.

7. Terbukanya pintu harapan, kita sedia maklum bahawa apabila hampir menjelangnya detik kiamat, islam akan menang di setiap sudut muka bumi, agama nasroni dan yahudi akan hilang. Maka dari itu akan terbinanya sistem islam yang syumul di segenap pelusuk dunia.

8. Akhirnya, beriman dengan hari kiamat akan menguatkan momentum iman dan kepercayaan dalam diri kita terhadap agama yang diredhai oleh Allah swt ini.

Assalamualaikum,


First u need to get .iso file ( winxp / win 7 ) ..u may found those files from torrent.:
http://thepiratebay.org/torrent/3900296

Then, download n install sofware ( wintousb sofware ) :http://www.mediafire.com/?0tlp8oycszdbvaw

n then learn by urself from following videos... = )








Assalamualaikum wbt,

365days..

" O Allah, I seek forgiveness for every sin, I committed, about which, of course, You know inside and out, from the beginning to the end of my life, whether committed deliberately or intentionally, few or many, abstruse or manifest, old or new, secretly carried out or openly done; and for whatever wrong I have done I turn repentant unto You and beseech You to bless Muhammad and the children of Muhammad and forgive all my unjust acts I did to wrong the people (because they have rights which I have to recognize and fulfill) but You have full authority to forgive those wrongdoings whenever and howsoever You wish, O the most merciful."
- Sampai hari ni sudah ckup 365hari. Last year entry a new dawn by din(exSR) amat tidak menyenangkan...at last takdir tuhan mengatasi segalanya.
- Banyak pahit manis jerih perih yang dilalui sepanjang tempoh 365 hari ni. Ada yang melibatkan orang ramai, doktor2, professor, malah terbawa smpai ke personal matter.
- First day dilantik mmg tak dapat terima tambah2 sbg seorang ahli lecture baru setahun jagung.
- by time, Alhamdulillah everything is allrite n oKey.
- 25 yanayyir : pengalaman paling 'berguna' paling 'best'. Macam2 rumours ada sampailah dapat ura2 bahawa student egypt akan dibw ke india semua...Oh..mane mungkin tidak tekejut sbg student 5th year..tggl setahun saja lagi...Alhamdulillah, rumours tu tinggal sekadar rumours.jzkk kpd rakan2 yg bertungkus lumus ke pejabat mara pd waktu itu..Tarikh keramat 25 Jan, ibarat bekerja selama setahun.
[ Salah satu drpd byk2 email- image blurred utk tujuan keselamatan ]

- Urm, cukup la dlu..kalau nak cerita smpai esok xhabis = )..
-lastly, kpd new sr, dont b afraid...insyaAllah, Allah will be with u.

Salam wbt, Nyte#

Salam wbt,

Selak-selak blog ni ..cube cari bile exact date...cukup kah 365days....lalu tjumpe la satu entry ni..agak emo la.coz mase tu belom jd SR n bz ngn mcm2 keje lain..tak sangke keje tu baru secubit tp da pening2 hehe alhamdulillah dengan pertolongan dari Allah,aku dapat menjalankan amanah sehabis aku mampu...andai kata kurang,smoga diampunkn dosaku.hmm..tp biase la..emo tu emo begurau..tp tertarik pada quote ni

"Friendship lightens every burden and makes the sun shine brighter."

One more thing....bile tertgk gmba ni:
[ New Alexandria University Dean ]

-Xsangka professor ni pernah jd examiner sy time exam OSCE
-xsangka pernah jadi juri skali ngn prof ni...seigt perna bergurau dgn dia..' u shud be vd dr'...hehe..he said,'oh, no no'..hehe
( Credit to : http://networkedblogs.com/o4ecC - mediaperubatan)

----//.
okehla...da nk kul 4..tolong yasir angkat karpet pulak...salam wbt#.

Assalamualaikum wbt,

[ Sekadar Gambar Hiasan ]

SNAP!.... okeh..cuti kali ni byk surprise. = ) ... ada yang tanam ubi diam2..ada yang tuai sonyap2..hehe...ada yang mcm2 lagilah..papepon..ana ucapkan semoga berbahagia dan berkekalan ke syurga Ilahi kepada mereka yang sudah akad nikah sah, Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma. Wa jamaah baina kuma fii khair...dan kepada yang dalam alam pertunangan ana doakan dipermudahkan segala urusan, dipercepatkan ke jinjang pelamin terus ke syurga Ilahi dan tidak lupa juga kepada bakal-bakal bapa dan bakal2 ibu, semoga melahirkan anak yang soleh/solehah,menjadi penyeri dalam keluarga dan bertambah2 kebahagiaan rumah tangga.

ok lah..kt bwh ni di'attach'kan sedikit perkongsian mengenai 'soal cinta' ..alang2 skng musim org tanam ubi diam2 bertuai pon senyap2..hehe



Alhamdulillah...cuti yang berbaki tak lama lagi sempat jugak habiskan buku tajuk 'Denyut Kasih Medik'. At first dengar tajuk novel ni..dalam hati tedetik, " jiwang ke novel ni"...tapi setelah 'dirisik' melalui kawan-kawan, bagus novel ni esp. untuk bakal dokter mahupun dokter ataupun yg bukan dokter.Jazakumullahu khayran kpd kawan2 yg promote novel ni kat saya dan Alhamdulillah sbb Allah gerakkan hati kalian untuk promo kt sy.

Novel ni banyak term2 medic tapi kepada bukan dokter, anda semua jgn risau sbb ada translation tu..bahkan sy sndiri baru betul2 paham term tu..hehe biase la..paham dlam english lain paham dalam bahase melayu kite lain...

Photobucket
Ni lah muke depan dia...
Sambil2 post ni..nk tag la jgk skit2 fiqh2 yg mungkin biase tapi ada certain2 drpd kite tatau kan mcm dlm novel tu ckp....so xsalah share = )
Photobucket

[ Bolehkah seorang dokter jama' solat sbb pembedahan...klik gmba utk besarkan ]

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Okeylah dulu...takleh copy paste byk2 sgt.hehe dapatkan yang original di pasaran...Tak rugi ..seriously.

p/s:insyaAllah sgt2 berguna esp. yg xberkesempatan bt attachment...tmbh ilmu ikut ni pon xpe =p

Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya manusia pertama yang diadili pada hari kiamat ialah seorang yang mati syahid. Orang itu dihadirkan di hadapan Allah, lalu diingatkan nikmat2 yang pernah diberikan kepadanya. Orang itu mengingati semua nikmat tersebut.

Allah bertanya: "Apakah yang engkau lakukan untuk mensyukuri nikmat2 ini?" Orang itu menjawab: "Aku berjuang di jalan-Mu sehingga terbunuh."

Allah berfirman: "Engkau berdusta! Akan tetapi engkau berjuang agar disebut sebagai pemberani."

Dan sememangnya orang ramai menyebutnya sebegitu. Orang itu lalu diseret di atas wajahnya, kemudian dicampakkan ke dalam neraka.

Allah lalu memanggil seseorang yang belajar ilmu, mengajarkannya dan membaca al-Quran. Orang ini dihadirkan, lalu disebutkan kepadanya semua nikmat Allah sehingga ia mengingatinya.

Allah lalu bertanya: "Apakah yang engkau lakukan untuk mensyukuri nikmat2 ini?"

Dia menjawab: "Aku mempelajari ilmu lalu mengajarkannya dan membaca al-Quran."

Allah berfirman: "Engkau berdusta! Akan tetapi engkau belajar agar disebut alim, dan membaca al-Quran agar disebut qari (hafiz)."

Dan sememangnya orang ramai menyebutnya seperti itu. Orang itu lalu diseret di atas wajahnya, kemudian dicampakkan ke dalam neraka.

Allah memanggil seseorang yang telah diberikan harta yang melimpah ruah. Orang ini dihadirkan, lalu disebutkan nikmat2 Allah s.w.t sehingga ia mengingatinya.

Allah bertanya: "Apakah yang engkau lakukan untuk mensyukuri nikmat2 ini?"

Dia menjawab: "Aku membelanjakannya di tempat2 yang engkau kehendaki."

Allah berfirman: "Engkau berdusta! Akan tetapi engkau melakukannya agar dikenali sebagai dermawan."

Dan memang orang telah menyebutnya seperti itu. Orang itu lalu diseret di atas wajahnya dan kemudian dicampakkan ke dalam neraka."

(HR. Muslim)

Hadis ini menyebut bahawa antara orang yang pertama masuk neraka ialah meraka yang suka menipu agama Allah. Meraka memang beribadah, namun ibadah itu tidak diniatkan kerana Allah. Sebaliknya mereka beribadah agar menjadi buah mulut dan sebutan ramai.

Sikap seperti ini disebut riya’ dan sum’ah, beribadat untuk manusia, bukan kerana Allah. Riya’ berkaitan dengan penglihatan manusia sementara sum’ah berkaitan dengan pendengaran. Sesiapa beramal agar dilihat manusia maka itu riya’. Dan sesiapa beramal agar berita amalan itu didengar oleh manusia, maka itu sum’ah. Kedua-duanya mengundang murka Allah swt.

Dalam hadis riwayat Al-bukhari dan Muslim, Rasulullah saw, bersabda yang bermaksud, “ Allah swt berfirman: “Sesiapa yang melakukan sesuatu amalan sambil mempersekutukan diri-Ku dengan yang lain maka Aku berlepas daripadanya. Amalan itu untuk pihak yang disekutukannya itu.”

Qatadah, seorang ulama tabiin di Basrah berkata: “Apabila seorang hamba melakukan ibadah dengan riya’, Allah swt berfirman kepada para malaikat, “Tengoklah hamba-Ku ini, dia sedang mempersendakan diri-Ku”

Riya’ dan sum’ah ialah syirik kecil yang merosakkan ibadah. Sesiapa yang melakukan ibadah kerana menginginkan pujian manusia,hakikatnya dia telah menghapuskan pahala ibadah tersebut. Dia tidak mendapatkan apa-apa ganjaran dairpada Allah swt kelak.

PENYAKIT ORANG BAIK

Penyakit ini hanya menghidapi orang baik sahaja. Orang jahat dan tidak mengenali Allah tidak memiliki sifat-sifat ini kerana mereka tidak melakukan ibadah sama sekali. Meraka akan menjadi bara api neraka tanpa dihisab.

Adapun orang yang baik ini,maka ia mesti terus menjaga kemurnian ibadahnya.Setiap kali dia melakukan ibadah mesti dia meluruskan niat agar ibadahnya diterima Allah s.w.t., terutamanya apabila manusia mula menyebut-nyebut kebaikannya dan memuji dirinya.

Syeikh Ali al-Khawas berkata, “Jika engkau sedang berada di jalan istiqamah, lalu seseorang memujimu, maka itu satu peringatan atas kekurangan terdapat dalam diri. Maka periksalah dirimu. Carilah sebabnya, kenapa manusia memujimu? Boleh jadi Allah melihat hatimu menyukai pujian, maka Allah memberikan pujian itu utkmu satu satunya balasan atas ibadah tersebut. Seperti seorang ayang yang menggembirakan anaknya dengan gelang dan kalung tiruan.”

Untuk menghindari sifat ini, kita wajib mengetahui tanda-tandanya. Pastikan tanda-tanyda tersebut tidak terdapat dalam diri kita.

Ali bin abi Talib pernah berkata, “Tanda riya’ 3 perkara”

a) Malas beramal jika bersendirian

b) Rajin beramal jika dalam ramai.

c) Menambah amalan jika dipuji dan menguranginya jika dicela”

Tanda pertama dan kedua sangat jelas.Orang yang memiliki sifat riya’ bermotivasi untuk beramal hanya apabila ramai orang yang melihatnya. Namun apabila tidak ada sesiapa yang melihatnya, dia akan malas melakukan amalan tersebut.

Adapun tanda ketiga yang disebut oleh Saidina Ali, ia sangat halis dan jarang disedari. Yakni, sesiapa yang tidak sukapujian, maka ia tidak taku celaan. Sesiapa yang bebas daripada sifat riya’ ia akan terus istiqamah beramal walaupuan semua makhluk mencelanya dan memulaukannya. Celaan tidak menghentikan amalannya sebagaimana pujian tidak menggerakkannya untuk beramal.

Para ulama’ berkata, “Tidak ada yang mampu menanggung celaan makhluk selain orang yang tidak mengharapkan penghoramatan daripada mereka”

HAMBA YANG DICINTAI ALLAH

Ibn Majah dan Al-Hakim meriwayatkan daripada Aslam, “Pada suatu hari, Umar al-Khattab melihat Mu’az bin Jabal sedang menangis di sisi kubur Nabi s.a.w. Beliau lalu bertanya, “Apakah yang menyebabkan kamu menangis?”

Mu’az menjawab, “Aku teringat sesuatu yang aku dengan daripada penghuni kubur ini. Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya sedikit riya’ ialah syirik. Sesiapa yang memusui wali Allah, maka dia telah menyatakan perang kepada-Nya.Sesungguhnya Allah mencintai hamba-hamba yang berbakti, bertakwa dan tersembunyi. Jika mereka hadir, tidak ada yang mengenalinya. Hati mereka ialah lentera-lentera petunjuk.”

Kekasih Allah tidak menyukai kemasyhuran. Mereka selalu khuatir andai amal ibadahnya ditolak,meskipun telah melakukannya dengan sempurna. Kesibukannya dengan Allah tidak meninggalkan baki masa baginya untuk mendengar pujian atau celaan orang lain.

Berkata Syeikh Abdul Qadir Dastuti, “Seorang hamba tidak patut berbangga dengan ilmu,harta dan jabatan yang dimiliknya sebelum ia selamat melintasi titisan sirat. Apa gunanya pujian jika is tetap terjatuh ke dalam neraka pada hari kiamat nanti?”

Semoga Allah memberikan keikhlasan dalam hati-hati kita, mengampuni dosa-dosa kita dan menerima amal ibadah kita. Amin ya Rabbal ‘alamin. Taqaballahu Minna wa Minkum.

Assalamualaikum wbt,


Sesungguhnya tiada kerana oleh sesuatu kerana, dan kerana oleh sesuatu kerana.

dari-Nya, hak-Nya, bagi-Nya...

Have a nice Ramadhan, and Happy Eid.

p.s:
-Jauhilah aku dari kejahatanMu.
-Ampunkanlah dosa aku.
-Sebaik baik balasan,hanyalah dari Engkau.
-Lapangkanlah rezeki kami, dekatkanlah kami kepadaMu.





p/s:
The Grass is Always Greener on the Other Side.. You Don’t Realize What You Have Until It’s [Nearly] Gone

Assalamualaikum,

Statement:
"Tiada mana2 kaedah fiqh yang membenarkan atau menghalalkan penggunaan teknik mahram tumpang/palsu/tipu utk memperdayakan pihak imigresen ketika pergi melaksanakan umrah." Jadi mengapa ada penganjur2 rombongan umrah yang menggunakan kaedah ini???


Explaination:
Assalamualaikum. Apa yang dibincangkan ialah sekiranya kerajaan Arab SAudi mensyaratkan Mahram ... tetapi sekiranya syarat itu memang dibatalkan mungkin boleh kita berpegang kepada pendapat yang mengatakan boleh bermusafir dengan kumpula...n wanita yang ramai bagi tujuan umrah wajib ketika ini ianya tiada masalah dan tidak timbul isu tipu naharam lagi .... Namun pendapat yang dipegang ramai adalah kena ada mahram baru wajib .... kalau tidak cukup syarat maknanya tidak wajib lagi ... kalaulah ditakdirkan mati sebelum sempat ada mahram matinya tidak berdosa kerana meninggalkan umruh tesebut. ... berpatah balik kepada syarat mahram kerajaan SAaudi tu, sekiranya masih digunakan pakai sampai hari ini, maknanya nak kena tipu lah sikit, di sinilah timbul isunya. adakah dalam kes ini tipu itu dikira wajib atau sunnat atau haram atau makruh sebaliknya. panjang cerita kes ini ... mungkin ada yang bertanya kalau dengan cara tadi tu ... umrah sah ke tidak ... Umrah tu sah la... mcm la kita solat pakai baju curi .... solat sah ... tapi curi tetap haram ...sebab tu dalam fekah kata tak harus curi untuk solat walaupun tiada pakaian sekalipun solat fardhu. maknanya tidak boleh tipu mahram walaupun sah umrah ... lagipun umrah di sini tidak wajib lagi kan .... satu lagi persoalan ... kalau dah tipu mahram (haram hukumnya) dan umrah sah, adakah dapat ganjaran pahala .... befikirlah secara fakih ... maklumat dari kedutaan Saudi kalau wanita yang dah berumur 45 ke atas baru tidak dikenakan mahram ... justeru tak pelu tipu ketika ini ... bolehlah kalau nak difatwa bahawa boleh bermusafir dengan wanita ramai ... tetapi pendapat pertama itu adalah kuat sekali ... tolong sebarkan ,,,, kesimpulannya fatwa ini bergantung kepada syarat yang dikenakan Arab Saudi ... (kesemua ini setelah dibincangkan dengan Prof Madya Dr. Muhammad Muhammad Abu Sayyid Ahmad)

by Us. Akli Ahmad.

p/s:
alwiz want to be there#.huhuhu.

Salam w.b.t,

...i tried to think +ve...but at the end it keep buzzing me.well, lately i don't think i'm in da good-shape to hold/continue this position..i mean the student rep.
My mind is not soo clear enaf...can't think reasonably and rationally.sorry my friendsss.maybe this is my pre-resignation...Muga2 Allah bantu saya merungkaikan simpulan2 ini...by the way...the following video is very nice...byk maksud yg mendalam...SubhanAllah.


Salam,
/////////////////////////////////////
5/28/2011 23:22:23
Advantages
1) More exposure with international community.
2) Better and longer experiences in teaching medicine."
Disadvantages
1) improvements are needed for the hospital's condition.
2) Need more clinical based approach#
/////////////////////////////////////

That was the last comment i read on my google survey. 28/5..now it is 27/6...nearly one month already passed.

[ another story ]
Somebody told me about the group.Need to be divided equally into half...i was thinking about that before this......
nothing left for me there...but how about my 'affiliate' there.did that 'affiliate' beneficial for me?..hurmm...still i'm not sure, it is a good call or not...#i need to do something#.


[ another story ]
Something keep buzzing me around these days...well, hope everything is allrite.FULLSTOP.


Salam wbt,

# at some point, when something distract us a lot from our core business will drive us to feel like to quit doing that thing....but who will continue this legacy if we are not strong enough...
# every person have some responsible...thats mean u will be asked hereafter....
# just remember, not everything in this world you can take it lightly....
# Ujian adalah tarbiyah dari Allah = )

" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir". (2:286) "


Salam wbt,

بسم الله الرحمن الرحيم
By time, (1) Indeed, mankind is in loss, (2) Except for those who have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and advised each other to patience. (3)
http://tanzil.net/#103:1



Bila sebut pasal masa, mmg tak dpt dinafikan ianya bergerak pantas tanpa kita sedar. Masa ni ada kaitan ngn manusia. By time people change~..... bile imbas kembali, byk perubahan pada diri kite sedar xsdar...

All da best for upcoming exam...Doakan untuk kejayaan semua.

p/s:











Haha...sape la nih.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Well, dah lama tak menulis kat blog ni. Hari ni nak ambil masa 5 minit je....5 minit jeeeeeeeeee..Apa yang di'repek' kan...kadang2 merepek itu bagus...tapi biarlah berpada agar kerepek yang kite jual tu bukan kerepek 'dgg busuk'..ahaaa...

Nak ckp kat sini pasal exam.sedar tak sedar, time spm dlu ada subjek yg kite rase agak sukar untuk kita paham dan kita igt...by time when we learn something yg mencabar...( yg menggunakan higher cortical center...< merepek jgn pcy )..kita akan lebih paham dan igt bnde yg kite susah nk paham dan nk igt dulu. As an example, dlu nk igt cerebrum ngn cerebellum tu , Ya Allah punya la betuka..bak ore klate kato..tuka tangkiL ( < dibahase baku kan )...bila da belajar neurology yang nak hapal n nak paham tract dia, nak igt dia punya manifestation mcm mne nk beza dia ni TIA/Stroke kt cortex kee brain stem keee lesion mane....tibe2 jd igt..... Ape sbenanye nk kongsi ni?..[ @da la merepek woi, aku byk lg nk stdy...#sape suh ko bace ].........

Ok...sbenanye, ni personal opinion nih tak melibatkan mana-mana agensi kerajaan mahupun bukan kerajaan atau pun mane2 'persatuan' kat alex nih...Ops! ...urm,okeh...kdg2 when we expect the worst, it will teach us to be better...by this i;m not talking about negative-thinking okeh...be positive..but be moreee positive. jika kita duk dalam zon selesa...contohnye...of course laa some figure/fact yg agak nonsense dlm medic ni ...mcm something irrelevant to remember...its like....nonsense to remember it..haha but when we think something irrelevant will be asked/faced...we will try to understand and remember quite common and important thing...[ errr yeke??? ]....i dont know, this is my inner thought..( OKEH i'M NOT experience neither DELUSION nor HALLUCINATION esp auditory )..

[ @"ding"-loceng ayam osce ONG bebunyik.. #okeh3...nk stop dah ]

oKeh, da cukup 5 minit...haha bukan nk jd skema..tp kdg2 skema tu kene ada tp bertempat...klaka pn kene ada tp bertempat...dan jadi notty pon kene bertempat...[ @err ko nk kate besederhana ke nih? #urmmm mcm ye ].....urm nk share satu video ni ...nice ,lightning nice, voice miyah bil miyah, cara penyampai nice jgk...yg paling baguss content...terigt kata2 org tua sy..."bile g mesir sane,kamu akan lihat byk cara/jenis org....dont be a lawyer/magistrate/judge...if u want to give some advice its ok..but neva be a judge..dont judge people..becoz u will neva know that someone is better than u...only Allah know everything.....keep in mind that, ilmu Allah sgt lah luas maybe he/she know something better than u even in ur eyes it is against u...."

Wallahua'alam Bissawab...Jika ada tak kene dlm post sy kali ni...jgn segan2 tego sy secara berhemah :D....peace No War...Wassalam.





p/s:
Ape tgk2...tgk buku tu..

Mnemonic for basis of difference: STORM Baby
Also remember: In a Lower motor neuron lesion everything lowers

Basis of Difference (STORM Baby) UMNL LMNL
S = Strength Lowers Lowers
T = Tone Increases (spastic) Decreases (flaccid)
O = Others Superficial reflexes absent

Clonus

Fasciculations

Fibrillations

Reaction of degeneration

R = Reflexes = DTR or Deep tendon reflexes Increased Decreased
M = Muscle Mass Slight loss only Decreases / Atrophy
Baby = Babinski Sign Positive (toe up) Negative (toe down)

Salam...

Oh neuro...main kayu tiga nmpknye..haha...harap2 sumenye baik...Usaha,doa dan tawakaL...



"Mohon tuhan berikan aku kekuatan hari ni dan seterusnya utk menatap bukuuuuuuu,lancarkanlah hariku"

p/s:
Exam xlama....tp...mampukah?

Photobucket

"Yang penting bukan siapa isterimu semasa kau nikahinya, tetapi siapa dia setelah menikah denganmu. Jadi,janji Allah bahawa lelaki yang baik untuk wanita yang baik bukan hanya berlaku pada awal pernikahan,tetapi di pertengahannya,penghujungnya malah sepanjang jalan menuju syurga"




Sudahlah sudah..................haha...Jom stdy la...biar la sikit pon..asalkn bc..dari KOSONG...tak kira lah ape jadi...at least usaha...betul x?...


83. Dan apabila datang kepada mereka sesuatu berita mengenai keamanan atau kecemasan, mereka terus menghebahkannya; padahal kalau mereka kembalikan sahaja hal itu kepada Rasulullah dan kepada - "Ulil-Amri" (orang-orang Yang berkuasa) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang Yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka; dan jika tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu, tentulah kamu (terbabas) menurut Syaitan kecuali sedikit sahaja (iaitu orang-orang Yang teguh imannya dan Luas ilmunya di antara kamu).

salam..

I dont want to put any comment neither on 'social network' nor 'ym stats' nor ' any place.
I want to suggest something but i can't. BUT if i am really know that i'm in the right path...and i'm sure bout it...i try to solve something rather than keep writing anything that never solve the thing. no one will understand my,your,our,their situation.

It is better to come together, sharing how to solve problem, maybe just create a committee; leader by new type of person who are not related with any kind of relation with Univ.and can manage and work with us or maybe do something right. Maybe someone who is 'higher' can make petition or maybe etc.

If you want to do something,make it right. If not, it will cause more trouble.

p/s:.
I know, it is totally wrong to write like this.
NO offence.
maybe someone will against me.
It is about decision-making.
Remember, i;m not responsible for your action. at ur own risk

Salam

..

all of my suggestion take many days since a lot of our friends of 5th year student stranded in Jeddah. They cannot study in there. The place is too crowded. If the University give us 2-3 weeks more, i don't think it is good call.
..I'm so sorry if these thing make you sick or dizziness :) because we need the exact and fixed decision for this time being. This decision make the Malaysian Government still trust in us and education in Egypt.
Hurm, that is some citation from my email to university administration.....

Does it sound like we are still not consider everything?.....i dun knoe...everyone know rite the egyptiOn culture. The discussion is not take 1-3 days. It is better to do it now. It always take weeks or maybe months.......semua org pena cari rumah kan : )...

p/s:
THis is personal comment......
Tapi harus ingat yaa...تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن Winds do not blow as the ships wish. atau mknenye You can't always get what you want. Pray for the Best.....and Lets Allah guide us to the right way.
Err . No OFFENCE!

Tut tutttt.....tut tutttt ...tut tutttttt....( dlm hati..447 a.m - malaysia time equal to 1147 pm egypt time ]..tut tutttt.....Alhamdulillah. He answered.

Me: Assalamualaikum. may i Speak to Mr vice dean, prof ahmed osmen?

Prof: Yes..that's me.

Me: I;m really sorry to disturb you.

Prof: What?...

Me: I'm sorry to disturb u.I;m calling from malaysia.. Sorry. I'm one of the student rep. for 5th year. I just want to discuss wif u about the examination.

- trus explain tnpe tggu aku ckp..huk3-

Prof: Don't worry about ur exam. I;m on your side. Dont worry2. We will postpone your exam 2-3 weeks after egypt is settled down. I think after 4-5days it will be settled down.

Me: Ok. prof..For ur info. malaysian student will be evacuated from egypt to the nearest country - jeddah-. From there they will be lost contact wif me. May be they can;t get access to the net and phone.

Prof: No3..today the net in egypt is ok.

Me: Oooo....but they will be evacuated to the jeddah.maybe from there,they can;t get access to the net and phone..they may lost contact wif me.The govt. only allowed them to bring few things...i dont think they can bring a lot of book...

Prof: ooo...yes2

Me: My friendss keep pushing and asking me about the exam, can we just exam in march. I think it is more convenient.

Prof:Dont worry2. We will consider everything. You may have some revision before exam. after everything is settled down, we will arrange the schedule. we are on ur side. Dont worry.

Me: Ooo..so the conclusion, the exam will be postponed to 2-3weeks after egypt settled down?

Prof: so you are worried...yes2..that's my word. Are u assured now ( smbl gelak2 )?

Me: Yes2 i;m really worry bout the exam. how can i tell my friend?

Prof: Dont worry son~.just tell them, the exam will be postponed 2-3weeks after egypt settled down. I just want you all to be safe first. Ok?

Me: Yes2 ok Prof. I;m really appreciate. Thanx a lot..syukran2....Assalamualaikum

Prof: Alaikummussalam.........
/-----------------------------------------------------

p/s:
- summary from conversation. maybe ada mnde2 xpntg yg tertinggal...

Photobucket

Sebahagian orang menuntut ilmu kerana ingin berjaya dalam
peperiksaan. Sebahagian orang menuntut ilmu kerana ingin mendapat pekerjaan
yang baik. Walau apapun tujuan kita menuntut ilmu, Allah pasti akan memberi
kita ganjaran pahala selagi mana keredhaan Allah adalah tujuan utama kita ..
Mereka yang menuntut ilmu dengan tujuan selain daripada
mengharapkan keredhaan Allah tidak akan diberi sebarang ganjaran,
berdasarkan sebuah hadith yang masyhur mengenai niat, riwayat Imam Bukhari
dan Muslim yang bermaksud, "Sesungguhnya semua amalan itu disertai niat,
dan semua individu akan diberi balasan amalannya menurut niatnya ....

Namun, umat Islam perlulah berhati-hati dalam menetapkan niat
menuntut ilmu agar tidak tergolong dalam golongan yang dilaknat oleh Allah.
Terdapat sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Tirmizi dan Ibnu Majah yang
bermaksud, "Sesiapa yang menuntut ilmu untuk menyaingi ulama, atau
berbahas dengan orang jahil, atau supaya dengan ilmu tersebut wajah orang
ramai tertumpu kepadanya, maka Allah masukkan dia ke dalam neraka.
Kadangkala, ada yang menuntut ilmu supaya mereka diberi pujian oleh
masyarakat dan digelar sebagai orang cerdik pandai .. Ada juga yang menuntut
ilmu kerana ingin mendapat pangkat Professor atau Doktor.. Ada juga yang
menuntut ilmu agar mendapat keputusan peperiksaan yang cemerlang, lalu
dipuji oleh sahabat-sahabatnya .. Ada yang menuntut ilmu kerana ingin berdebat
dengan orang lain..

Justeru, marilah kita sama-sama bermuhasabah, adakah diri kita
termasuk dalam mana-mana golongan tersebut? Jika jawapannya adalah 'Ya',
maka kita sebenarnya telah ditimpa oleh penyakit hati dan perlukan rawatan
segera sebelum terlambat.. Bersihkan hati dengan zikrullah .. Dampingi diri
bersama para ulamak yang ikhlas .. Semoga Allah menjauhkan kita daripada
menjadi orang yang menuntut ilmu dengan niat yang salah ..

p/s:
Dipetik dari sebuah buku. Hopefully penulis tak bekire dalam bab menyebarkan ilmu..Mekasih.
Kalu ada pape masalah..buleh tego scr peribadi..:D

Salam, copy paste dr forum perubatan

1- mula2 korang bukak email dlu la~ ahaha
2- pstu korang g folder dan 'add new folder'~ korang letak la nama folder tu alexmed ke or pe2 ker~ suka ati korang la~
3- pstu keluar page baru~ korang klik filter kat tepi tu~
4- after 'dead', klik 'create or edit filter'
5- klo yg pkai email beta~ nti mgkin akan kuar yg email yahoo classic~ korang buat bodo jer~ ni utk setting jer~ pstu nti korang boleh shift balik g email beta~
6- korang klik 'add'
7- tulis kat subject 'alexmedicalteam' suma huruf kecik dan rapat~
8- pilih folder yg korang add awal2 tdi~
9- pastu 'add filter'
10- klo nk balik g yahoo beta~ klik kat 'mail home'
11- nti sume fail alexmed akan masuk situ~

slamat mncuba~

terima kasih diucapkan kepada khairul azri (khai_rule007@yahoo.com)

Guidance picture:
1st step
2nd step
3rd step
4th step
5th step
6th step

7th step

p/s: Bt utk 5th year pon boleh.















source: http://forum.iskandariah.perubatan.org/index.php?topic=254.msg705#msg705

Saalam...

A lot of thing i want to write down here..but ....i prefer just to keep silence....becoz..."diam itu lebih baik dari berkata-kata.."

A lot of dots..... :) ...n counting


ready to take off....

p/s:
...

اَللَّهُـمَّ لاَ تَـدَعْ لَـنَا فِي مَقَامِـنَا هَذَا: ذَنْبَا إِلاَّ غَفَرْتـَهُ، وَلاَ هَـمًّا إِلاَّ فَرَّجْـتَهُ، وَلاَ كَـرْبـًا إِلاَّ نَفَّسْتـَهُ، وَلاَ دَيْنـًا إِلاًّ قَضَيْـتَـهُ، وَلاَ مَرِيْـضًا إِلاَّ شَفَيْـتَهُ، وَلاَ مُبْـتَـلاً إِلاَّ عَافَيْـتَهُ،.
Ya Allah, janganlah Engkau biarkan di tempat ini: apa jua dosa kami melainkan Engkau ampunkan dosa kami itu. Jangan engkau biarkan apa jua kekusutan melainkan Engkau huraikan kekusutan itu; jangan Engkau tinggalkan kesukaran apa pun kecuali Engkau lepaskan (kami dari kesukaran itu). Apa jua hutang piutang melainkan Engkau lunaskannya; siapa jua yang sakit kecuali Engkau sembuhkan penyakitnya; apa jua bencana melainkan Engkau selamatkan kami daripadanya;

وَلاَ تَكِلْنَا إِلَى أَنْفُسِنَا طَرْفَةَ عَيْـنٍ، وَلاَ أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ يَا نِعْمَ المْجُيْبُ
Janganlah, ya Allah, Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri walaupun kadar sekelip mata sekalipun atau kadar masa yang lebih singkat dari itu, ya Allah, ya Tuhan kami, Engkau Tuhan yang Maha Memperkenankan segala permintaan.

Category List

Labels

Powered by Blogger.

Labels

Popular posts

Blog Archive

Popular posts

DipEnyet Kali ke:

Web Counter

Flag Counter

free counters

Followers

Social Stuff

Best view with

logo background

Blog Archive

Search this blog

Utusan Online - Muka Hadapan

Malaysiakini

Medscape Medical Students Headlines

Health Tip of The Day

Daily Quote