----


Today we are going to learn the meaning of three simple word...sometimes it is funny word but its meaning is very nice for motivation...ha ha ha. ( hanya org p iLa je yg tau )

dull
· adj.
1 lacking interest or excitement.
2 lacking brightness or sheen. Ø (of the weather) overcast.
3 slow to understand. Ø slow-moving.
4 indistinctly felt or heard.
· v. make or become dull.
– DERIVATIVES dullish adj. dullness (also dulness) n. dully /"dVl%li/ adv.
– ORIGIN OE dol ‘stupid’, of Gmc origin.

opaque /@(U)"peIk/
· adj. (opaquer, opaquest)
1 not able to be seen through; not transparent.
2 difficult or impossible to understand.
· n. an opaque thing. Ø Photography a substance for producing opaque areas on negatives.
– DERIVATIVES opaquely adv. opaqueness n.
– ORIGIN ME opake, from L. opacus ‘darkened’.


Lusterless:
adj
Without luster, dull, not shiny, flat or matte finished.

Dont be like a cat, just dreaming for the nice thing all the day, but at the end just eating small fish
( lebey kurang la.. ) hahaha


Serosa is opaque and lusterless;Mesoappendix is congested and dull.


osce thing:
http://www.4shared.com/file/228272766/644e602a/Osce.html


p/s:
denga lah nasehat prof. tu.adei.

Ingin berkongsi dengan anda formula untuk mencari/menghafal halaman Al-Quran (saiz standard Pada Al-Quran – Madinah Al-Munawwarah).

Perhatikan caranya; yang sangat mudah: —

Al-Quran mempunyai 30 Juzuk (bahagian)

Contoh 1

Jika anda ingin tahu- Juzuk 5 daripada Quran muka surat berapa?
5 (lima juzuu) 5-1 = 4, jawapannya 4 x 2 = 8 kemudian letakkan 2 selepas 8 yang menunjukkan 82
Sekarang lihat pada Al-Quran dan anda akan melihat Juzuk ke 5 bermula pada halaman 82.

Contoh 2
Juzuk 10 , 10-1 = 9, jawabannya 9 x 2 = 18 kemudian masukkan 2 selepas 18
yang menunjukkan 182
Sekarang lihat pada Quran, anda akan melihat Juzuk 10 bermula pada halaman 182.

Contoh 3
Juzuk 23, 23-1 = 22, jawapan 22 x 2 = 44 kemudian masukkan 2 selepas 44
yang menunjukkan 442
Sekarang lihat pada Quran, anda akan melihat juzuk 23 bermula pada halaman 442.
Selain itu, Juzuk bermula daripada bahagian atas laman & berakhir pada bahagian bawah laman

Subhana Allah!

: )


P/s:
Tejumpe kat fesbuk..

P/s:
Terjumpa dalam buku bertajuk Ikhtiar Penyembuh Penyakit oleh Tuan Guru Dato Dr Haron Din, terbitan Darussyifa’. Jmpe kt blog org jgk sbenanye :D.


- Ape2 pon kite sbg manusia hanyalah merancang dan berikhtiar, yang menentukan bukanlah kita :D.....kekekekeke......
- Kalu ada xkene ngn post ni, buleh tego. :D.

282. Wahai orang-orang Yang beriman! apabila kamu menjalankan sesuatu urusan Dengan hutang piutang Yang diberi tempoh hingga ke suatu masa Yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya Dengan adil (benar) dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah telah mengajarkannya. oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang Yang berhutang itu merencanakan (isi surat hutang itu Dengan jelas). dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun dari hutang itu. kemudian jika orang Yang berhutang itu bodoh atau lemah atau ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi itu), maka hendaklah direncanakan oleh walinya Dengan adil benar); dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu. kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang Yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika Yang seorang lupa dari saksi-saksi perempuan Yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh Yang seorang lagi. dan jangan saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi. dan janganlah kamu jemu menulis perkara hutang Yang bertempoh masanya itu, sama ada kecil atau besar jumlahnya. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah dan lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi, dan juga lebih hampir kepada tidak menimbulkan keraguan kamu. kecuali perkara itu mengenai perniagaan tunai Yang kamu edarkan sesama sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak menulisnya. dan adakanlah saksi apabila kamu berjual-beli. dan janganlah mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan. dan kalau kamu melakukan (Apa Yang dilarang itu), maka Sesungguhnya Yang demikian adalah perbuatan fasik (derhaka) Yang ada pada kamu. oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu; dan Allah sentiasa mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.


Al-Baqarah : 282

(:˙˙˙ɥɐıuɥɐʇ˙˙˙ɔq sılnq ɐdɐs nlɐʞ˙˙ǝɾ nɹɐq ǝpuǝɯ ʎɹʇ ʞu ʇsnɾ˙˙dʞɔ ʞu ǝd ǝpx˙˙˙ʎɐʍʎuɐ˙˙˙ǝʞǝʞǝʞ˙˙ıu ɯɔɯ sılnʇ 2ƃpʞ ʞƃɾ ǝɔıu dʇ˙˙˙ɥıu ɯɔɯ sılnʇ ɐl lɐƃuǝs ƃɯɯ ɐɥɐɥ˙˙ǝɯns ɐqɐʞǝd 'ɯɐlɐs

Assalamualaikum.

Alhamdulillah kita semua masih lagi dalam keadaan yang sihat dan dapat meneruskan aktiviti seharian kita. Tapi dalam kita meneruskan aktiviti rutin harian,jangan kita lupa kepada Allah SWT yang masih memberikan kita peluang di muka bumi milik Nya. Mari kita sama-sama berusaha dan juga sentiasa berdoa kepada Allah supaya memberkati dan meredhai kehidupan kita. Moga dengan doa itu kita sentiasa murah rezeki disamping rezeki yang berkat.

Hari ini cuma nak kongsi satu amalan sunat yang InsyaAllah dapat lagi memurahkan rezeki kita disamping menjaga diri kita dari segala musuh-musuh yang iri hati dengan kita. Almaklumlah dalam kehidupan seharian kita banyak dugaan dan cabarannya. Apakata kita lapangkan sedikit masa kita dalam 5-10minit sahaja untuk Solat Sunat Dhuha. Anda boleh melakukan amalan ini di sebelah pagi antara pukul 8 - 11 Pagi. Jadikan ia nya amalan rutin kita seharian.


Maksudnya:
Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu,keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu,kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah,jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu,
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Dalam riwayat Abu Hurairah katanya:-
Maksudnya :”Kekasihku Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan”
( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

Dalam riwayat yang lain Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda yang maksudnya :
“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah,dan cukuplah ( sebagai ganti ) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat sembahyang Dhuha .”
( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )


P/s:...uhuk2..skema plak tulisannya..kekekeke..yelah copy paste ja...skadar utk simpanan peribadi.....
http://saifulgomez.blogspot.com/2009/02/fadhilat-solat-dhuha.html

.
Dapo dll...bile nk barasap agaknya...

Salam. Lame xjenguk blog....byk 'habuk', sarang tebuan pun ada...ish3..

Igt ACR SLE ada 11. 4/11 diagnose SLE...( diversion plak dah )....ada dua rash , malar n discoid rash..pahtu pO...photosensitivt ngn oral lesion...pahtu ada dua -itis...arthritis ngn serositis...then ms sebelah plak ada 3 disorder ( hematology, renal ngn neurological ) phtu bwh 3 tu ada 2...immunology ( anti-sm, anti-dDNA ) phtu ada anti-nuclear antibody...

Okeyh....meh berblog plak....ari ni 15 Feb...maknenye bukan 14 lah...hahaha...anyway sudah menjd xtvt tahunan la katekan every < 14 Feb, semua ceramah/blog2 tegur pasal pe? aaaa pasal El-Velentine ....smpai khutbah jumaat pun ada skali tegur ....bgs lah...at least kpd yg masih lelap/atau tatau tu, tau....kpd yg sedang dilamun chenta plak, xperlulah nk smbt2 belentino tuh....xde pekdah....lepas tu lagi, belentine ni kalu kite tgk mesti kaler merah jd pilihan kan..yelah rose kan....kamon lah...haha....yg laki beli rose...pmpn plak pakai merah...nk jd lady in da red ey??? ape tu lady in the red??? aaaaaaa...bt la research sndiri ...ape mksd lady in da red???? :D...

Anyway, dlu ms form 4 ada la satu kem motibasi ni..mmg basi abeslah....ada satu lagu tu..tibe2 tengiang2 di telinga gue....bkn pe..dr kite dok wish2 belentine kat 'betine'...baek kite igt parent kite yg besarkan kite kan....igt balek jasa dia...kalu kite nk hitung smule..besar jasa parent nih...sejak kite kecik smpai la besar...smpai skrang masih concern lagi kat kite.....kan3...hehe...meh kite layan lagu nih...




p/s:


1) Lame xmakan nasik krabu...adu..
2) Tenet camB cesar lempaB..
3) " Beringat-ingatlah berpesan pesan,untuk kebaikan"

Category List

Labels

Powered by Blogger.

Labels

Popular posts

Popular posts

DipEnyet Kali ke:

Web Counter

Flag Counter

free counters

Followers

Social Stuff

Best view with

logo background

Blog Archive

Search this blog

Utusan Online - Muka Hadapan

Malaysiakini

Medscape Medical Students Headlines

Health Tip of The Day

Daily Quote